2014. február 24., hétfő

Az ünnepi hús


Sun, 03 Mar 2013 19:08:14 +0000

32979950

A mai menü az "ünnepi hús" volt. (Az eredeti nevét jogi okokból nem írom le.) Ezt az  ételt édesanyám hozta a családba, amikor egyszer régen egy híres étterem konyháján (ott az állatkert mellett rögtön) főzést tanult mint pedagógus, hogy később ezt a tudását átadhassa azoknak a pedagógusoknak akik az iskolákban a főzést tanítják. Mert bizony az "átkosban" még ezt is tanították az iskolában. A fiúknak "politechnikát", a lányoknak főzést, szabás-varrást. (Igaz, a feltétlenül szükséges "Ómagyar ékírást" nem tanították, hittanra is titokban jártunk, de azért ember lett belőlünk így is.)
Szóval a mai menü. Eredetileg ez sertésből készül, de Észak-Írországban annyi a marha, de annyi!  Szóval egy jókora darab bélszínt tegnap bepácoltam, majd ma hajnalban lemostam a pácot, lecsöpögtettem, besóztam, megborsoztam, megtűzdeltem fokhagymával, a zsíros (hihihi) felével felül bevagdostam úgy kétcentinként, s betettem zöldségágyra a sütőbe alufóliával letakarva persze. Az alufólia alá még a hús mellé egy négybevágott alma, és egy deci jófajta olasz vörösbor is becsusszant (Sangiovese 2011-es, Romagnaból. Persze D.O.C.) Csak mert ez volt éppen itt kéznél.
Aztán forró olajon megfuttattam a barnarizst, felöntöttem két és félszeres mennyiségű húslével, forraltam kb. tíz percig, majd fedővel letakarva betettem az AGA melegentartó részébe. Sárgarépát, fehérrépát vágtam félkarikára, hozzátettem egy kiló zöldborsót (MIRELIT!) megszórtam fűszersóval, majd egy fél deci vízzel, alufólia alatt egy jénaiban betettem az AGA hűvösebbik sütőjébe. Aztán visszabújtam az ágyba és még két órát aludtam. Reggeli után a közben puhára sült húst kitettem egy tálba, letakarva pihentettem még vagy fél órán át, aztán felszeleteltem. Egy lábosban összedobtam egy jó sűrű besamelt. Rögtön az elején a felolvadt vajba a (vaj  a farmunk saját terméke!) beleszórtam egy nagy maréknyi apróra darabolt szalámit. Kb. olyan mint a mi téliszalámink. Erre jött a liszt, a tej, reszelt sajt (cheddar).
Egy tepsibe raktam úgy, hogy minden két szelet hús közé kentem egy szeletnyi besamelt. A maradékkal bevontam az egész halmot.
Tálalás előtt fél órával betoltam a sütőbe, majd amikor pirosodni kezdett a teteje, akkor áttettem a kisebb hőfokú részbe. Közben a húslét a zöldségággyal együtt összeturmixoltam, fűszereztem (titok) s ebből egy szószt kevertem ki.
A tányérokra került egy kanál rizs,(tálaló spitzkanál) egy kanál vegyes párolt zöldség, erre a szósz, mellé egy szelet "ünnepi hús" a hozzátartozó besamellel együtt.
Itt ugyanis az a szokás, hogy akármilyen hús van, ahhoz kell valami köret, meg zöldség, és saláta. Ma a sali egy egyszerű fejes sali volt, kicsit megbolondítva ezzel- azzal. (Illett a borhoz)
Nem volt rossz!
Fotó nincs, mert mire eszembe jutott, már nem volt annyi amit fotózni érdemes. Bocsi!
Majd legközelebb!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése